
Rødgrønn debatt: Hvordan skaper vi en skole hvor elever og lærere trives?
Elever kjeder seg og blir stresset av skolen. Så mye som 90 000 elever svarer at de ikke trives på skolen. 10 000 elever har skolevegring.
Nyutdannede lærere slutter i jobben. Mange av de som blir værende vurderer å slutte. De etterlyser bedre tid.
Dagens skoleelever tilbringer to år mer på skolen, sammenlignet med generasjonen til kunnskapsminister Kari Næssa Nordtun. Det ser ikke ut til å gjøre elevene flinkere. Den stadige testingen av elevene viser at norske elever ikke har blitt flinkere siden PISA-sjokket i 2001.
Vi spør: Hvordan skaper vi en skole hvor elever og lærere trives?
INNLEDNINGER VED:
Ole Jacob Madsen, psykolog og forfatter av Skolevegringsmysterier
Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet
RØDGRØNNE POLITIKERE MØTES TIL DEBATT:
Kari Nessa Nordtun, kunnskapsminister, Ap
Grete Wold, utdanningspolitisk talsperson i SV
Marit Knutsdatter Strand, utdanningspolitisk talsperson i Sp
Hege Bae Nyholdt, utdanningspolitisk talsperson i Rødt og leder av Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget.
Samtalen ledes av utreder i Manifest Analyse, Astrid Hauge Rambøl.
Velkommen til Drammen kulturhus 13. mai!
*Arrangementet strømmes.
Tankesmien Agenda, For velferdsstaten og Manifest Analyse inviterer til rødgrønn debatt og arrangerer dette halvåret møter i Trondheim, Kristiansand, Bergen, Stavanger, Drammen, Tynset, Kirkenes, Oslo og Arendal.